Member details

Bibliotheek

Bibliotheek
Bibliotheek (2538)
Join

Sort by: -Old first- | New first

13 Nov 2005, 22:47
ik geef de voorkeur aan een boek boven een verfilming daarvan, dan verzin je zelf wel de beelden erbij, en jullie?
14 Nov 2005, 09:56
Geef mij ook maar het boek, ben ook gewoon meer een lezer. Vaak is de verfilming veel zwakker dan het boek, en als ik per ongeluk de film eerst heb gezien is het boek niet leuk meer, dan weet je de ontknoping al.
14 Nov 2005, 10:11
Over het algemeen lees ik veel liever een boek dan dat ik de film ervan zie. Films zijn meestal ingekorte versies van het boek en vaak zijn ook dingen helemaal veranderd. Ook zijn de personages heel anders dan je gedacht had.
Maar soms kan ik ook de film wel meer waarderen zoals bijvoorbeeld bij Stephen King, zijn boeken vind ik vaak nogal langdradig en dan is een film een goede uitkomst. Ook bij The Lord of the Rings heb ik toch liever de film, ik heb met het boek al twee pogingen gewaagd maar ik kom niet eens door The Fellowship of the Ring heen.
15 Nov 2005, 10:08
Als ik goede recensies over een bepaald boek heb gelezen, dan probeer ik het zo veel mogelijk te vermijden om de film dan eerder te gaan zien dan dat ik het boek lees.
Als ik een boek lees beleef ik het verhaal dan in mijn hoofd, over het algemeen erg prettig. In een film is meestal voor mij gedacht en dit leidt wel eens tot teleurstellingen.Zo ben ik laatst naar de voorpremiere geweest van 'Ik omheld je met duizend armen' van Ronald Giphart. Ik vond het een grote teleurstelling!
Bij sommige boeken heb ik wel zo iets van. Wauw, Daar zou eigenlijk een film van gemaakt moeten worden. Reken maar dat ik dan in de bioscoop zit! Maar meer om te kijken of de filmmaker de nadruk heeft gelegd op de zelfde aspecten als waar ik ze op zou leggen.

Liefs, Petra
15 Nov 2005, 19:53
Ik heb eerst The Discovery of Heaven gezien voordat ik het boek las (toeval), maar ze hebben het toch goed gedaan vind ik. In dit geval vind ik het niet erg dat ik de film eerder heb gezien.
1 Dec 2006, 20:11
ik lees liever het boek dan dat ik de film zie zoals bijvoorbeeld memoires of a geisha van arthur golden, heb ik eerst het boek gelezen ( en paar x ) en toen zag ik de film niemand van mijn medekijkers snapte eigenlijk het verhaallijn, en ik denk dat als ik het boek niet gekeken zou hebben ik de film ook niet leuk zou vinden, dus geef mij toch maar het boek.
greetz PJ
4 Dec 2006, 20:54
In het geval van de Harry Potter boeken beleefde ik meer plezier aan het boek dan de film. De films vond ik een teleurstelling, omdat zoveel weggelaten is.
5 Dec 2006, 20:13
Vaak vind ik het boek beter omdat de emoties en gedachtes beter worden verteld en dat kun je niet altijd goed weergeven in een film. Z9oals dances with wolfs heb ik eerst het boek gelezen, de film vind ik ook wel goed maar het boek was mooier. Maar er moet wel enige tijd zitten tussen het lezen en het kijken want anders is de spanning eraf en weet je precies wat er gaat gebeuren.
6 Dec 2006, 07:52
laat ons niet vergeten dat bij het lezen van het boek de auteur ons de vrijheid moet geven om er een beeld van alles en iedereen bij te vormen en dat de verfilming daar niet aan kan voldoen. Dus ik zeg boek over film.
Daarbij moet ik wel zeggen dat Time Regained van dhr Ruiz een waar feest voor het oog is, dit is voor de Proust adepten onder ons.
Marcel wordt prachtig gespeeld en Katherine als Odette is fenomenale (uitspreken met een frans accent)
28 Dec 2006, 23:00
Een boek gaat altijd veel dieper, maar een film kan ook aardig zijn.
Eigenlijk vind ik het appels en peren; je kunt ze niet met elkaar vergelijken.
3 Jan 2007, 15:22
Het boek is vaak beter dan de verfilming.
31 Jan 2007, 15:46
Helemaal met Dorien eens. Ik zelf lees veel liever een boek, ben waarschijnlijk niet zo visueel ingesteld, zijn maar weinig films die me echt hebben kunnen boeien terwijl ik heel graag een boek lees.
7 Feb 2007, 12:45
Ik lees liever het boek! Alhoewel ik soms daarna wel de film nog ga zien (bijv. de Brönte-boeken of Bridget Jones).
7 Feb 2007, 23:17
Bla bla.. oud nieuws .. iedereen zegt altijd dat het boek beter was, vaak is dat ook zo maar heb ook soms het idee dat het pretentieus gelul is!

James Bond.. goed voorbeeld van betere film dan boek.. Shawshank Redemption is ook geweldig in beeld gebracht, Lord of the flies idem dito..The Green mile, ook neverending story, high fidelity, silence of the lambs, The exorcist en the Godfather.. etc. etc.
10 Feb 2007, 20:13
Doorgaans vind ik het boek beter en de verfilming een afknapper. Bij The Silence of The Lambs had ik het omgekeerde; de film vond ik erg spannend, het boek ontstellend slecht geschreven.
Ben vorige week naar Perfume geweest. Boek en film zijn prachtig! Het scheelt waarschijnlijk wel dat ik het boek heel lang geleden gelezen heb, dus de herinneringen wat vervaagd waren.

Subject Started by  Replies   Last 
Femke
1540 yesterday, 23:42
Henk
23 Monday, 20:33
Inge :babe:
65 Sunday, 19:49
Margot :doctor:
213 17 Aug, 17:23
Jildau
11 4 Aug, 14:53
Kathalijne Hussein Buitenweg